Checklistor för att kartlägga arbetet i din egen organisation
Med stöd av checklistorna kan du kartlägga policyer, rutiner och arbetssätt i din organisation.
Du får du en grund för att utvärdera organisationens nuläge, identifiera behov och säkerställa en rättvis och säker arbetsmiljö. Checklistorna kan även vara ett stöd i arbetet med att utveckla nya lösningar och underlättar att följa nationella riktlinjer och rekommendationer.
Checklistorna kan användas av chefer, olika HR-roller, skyddsombud och fackligt förtroendevalda.
Ta del av våra checklistor för:
Policyer och strategier
För att säkerställa lika möjligheter för alla anställda är det viktigt med tydliga policyer och strategier.
Rutiner och arbetssätt
Rutiner och arbetssätt för rapportering och hantering av diskriminering, trakasserier och arbetsrelaterad stress.
Utbildning och medvetenhet
Utbildning om rasism, diskriminering och inkludering är viktigt för att förebygga negativa attityder och beteenden.
Stödstrukturer och resurser
Stödstrukturer samt interna och externa resurser är nödvändigt för att minska utsatthet och arbetsrelaterad stress.
Riktlinjer och rekommendationer
Utvärdera och säkerställ att organisationens arbete ligger i linje med nationella riktlinjer och rekommendationer.
Ledarskapets roll och ansvar
Ledarskapets ansvar för att främja en inkluderande arbetsmiljö och integrera mångfald.